Thursday 26 April 2012




Soalan :

1.      Huraikan 5 langkah yang diperlukan oleh pengeluar  yang ingin meningkatkan kuantiti jualan.

Jawapan :

·         Harga barang diturunkan : penurunan harga akan menaikkan permintaan ke atas barang dan seterusnya meningkatkan kuantiti jualan.

·         Menambah pengeluaran mengikut musim : sesetengah pengeluar perlu bijak untuk menambah pengeluaran mengikut musim tertentu bagi meningkatkan hasil jualan. Contoh, pengeluar payung boleh meningkatkan pengeluaran payung pada musim hujan kerana  permintaan payung yang meningkat pada musim tersebut, seterusnya meningkatkan kuantiti jualan.

·         Tingkatkan iklan dan promosi berkenaan barang keluaran firma : langkah ini boleh meningkatkan permintaan ke atas suatu barang dan meningkatkan kuantiti jualan. Pengeluar boleh memaparkan kebaikan produk, mata gamjaran di media massa bagi menarik minat pengguna.

·         Keluarkan barang mengikut citarasa pengguna : contoh, remaja perempuan kini yang meminati tudung-tudung fesyen terkini seperti bawal,wardina dan mawi.

·         Keluarkan barang mengikut struktur penduduk : contoh, jika penduduk lebih ramai dalam kalangan remaja, maka lebih barangan remaja dikeluarkan untuk meningkatkan permintaan dan kuantiti jualan.




No comments:

Post a Comment