Friday 27 April 2012



Soalan :

1.      Terangkan kesan terhadap keluk penawaran ikan apabila berlaku perkara berikut :

(a)   Peningkatan subsidi diesel oleh pihak kerajaan.

HURAIAN :
·         Berdasarkan rajah, paksi  x ialah harga (rm), paksi y pula kuantiti (unit) bagi keluk penawaran ikan (unit), s0s0 ialah keluk penawaran ikan asal, q0 pula kuantiti (unit) penawaran ikan  asal dan po ialah harga penawaran asal.
·         Apabila kerajaan meningkat subsidi diesel, maka harga diesel di pasaran akan rendah. Kos pengeluran penangkapan ikan semakin rendah. Kesannya, penawaran ikan di pasaran akan bertambah. Keluk penawaran ikan (ss) akan beralih ke kanan dari s0s0 ke s1s1. Pada tingkat harga yang sama, kuantiti (unit) penawaran ikan bertambah menjadi q1 , iaitu sebanyak q0q1.

(b)   Peningkatan kegiatan pelancongan di pantai kawasan nelayan menangkap ikan.

HURAIAN

·         Berdasarkan rajah, kegiatan pelancongan di kawasan pantai nelayan membuat penangkapan ikan memberi kesan negatif ke atas ekosisitem di kawasan itu.

·         Kesannya, hasil penangkapan ikan akan merosot oleh nelayan. Oleh itu, penawaran ikan di pasaran turut berkurang. Keluk penawaran ikan (s0s0) akan beralih ke kiri dari s0s0 ke s1s1. Pada tingkat harga yang sama iaitu pada p0, kuantiti(unit) ikan dipasaran berkurang menjadi q1 . iaitu pengurangan sebanyak q0q1.


4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Hi,tumpang tanya,adakah kenaikan harga beras akan mempengaruhi permintaan atau penawaran bagi roti?

    ReplyDelete